Big data, het marketing topic van de afgelopen jaren. Wat is big data nou? Door wie wordt het gebruikt en hoe kan je als marketeer gebruik maken van big data? In deze blog kom je het te weten.

Wat is big data?
Er is geen definitie van big data, partijen hebben verschillende definities van big data. Sommige noemen data die niet op 1 pc passen big data. Anderen noemen data pas big wanneer er meerdere servers nodig zijn voor de opslag. Data is dus niet ‘big data’ op het moment dat het een bepaalde hoeveelheid of grootte overstijgt. De vorm van de data is uiteenlopend van video tot cijfers en van audio tot tekst. Als we alle verschillende definities samen voegen tot een geheel kan je big data omschrijven als ‘een verzameling data, in een of verschillende vormen die je met normale toepassingen niet kan verwerken’ (Tokmetzis, 2013). Ga je kijken naar de toepassingen binnen marketing kan je big data definieerden als ‘Big data in marketing is simpel gezegd een grote verzameling complexe gegevens over het gedrag van je klanten.’ Je begint met het verzamelen en samenbrengen van de data. Vervolgens ga je deze data analyseren en gebruikt je deze uitkomsten voor marketingdoeleinden. (Maatman, 2016).

Leuk. Maar wat kan je met Big Data?
Veel. De mogelijkheden van Big data lopen uiteen. Big data kan gebruikt worden voor marketing doeleinden, maar bijvoorbeeld ook voor sport. Twee zeer verschillende onderwerpen. Maar hoe dan?

Moneyball is een term binnen honkbal die is ontstaan na een reeks van 20 overwinningen van de Oakland Athletics. De Oakland Athletics stonden in 2002 onderaan in de league. De directeur van het team neemt als laatste middel een econoom aan die aan de hand van big data ondergewaardeerde spelers opspeurt door verschillende datasets aan elkaar te linken. In 2003 winnen de Oakland Athletics 20 wedstrijden op rij (Lewis, 2003). Na het succes van de Oakland Athletics zijn steeds meer sportteams big data gaan gebruiken voor hun selecties maar ook voor hun tactieken.

Uit de Big Data Survey 2015 van GoDataDriven blijkt dat binnen bedrijven big data voornamelijk voor marketing doeleinden gebruikt wordt (GoDataDriven, 2015). 19% van de ondervraagden geeft aan big data te gebruiken voor marketing doeleinden, 16% voor online en 14% voor marktanalyse. Naast de marketing toepassingen kan ook gedacht worden aan minder voor de hand liggende processen als het voorspellen van het onderhoud aan machines en het automatiseren van het inkoopproces.

big-data
(GoDataDriven, 2015)

Hoe kan ik big data toepassen binnen mijn bedrijf?
Een goede vraag ja of big data wel bevorderend is voor de bedrijfsvoering in het MKB. Binnen grote organisaties blijkt het in 2016 de standaard te zijn. Je kan ook klein beginnen. Data-driven marketing is aanwezig in o.a. de vele google producten als Google Analytics, Google Adwords en Google Adsense. Alle beslissingen die je binnen deze platvormen gebruikt zijn gebaseerd op big data die Google van jou producten verzameld. (Rijn, 2016)Via deze middelen kan je jouw doelgroep achterhalen en hoe zij zich gedragen op je website. Deze inzichten kan je na zorgvuldige analyse al gaan omzetten naar marketing acties. Ook A/B Testen op basis van data is mogelijk door het gebruik van freeware als Optimizely die makkelijk te integreren is binnen verschillen CMS programma’s (Maatman, 2016) (Asseldonk, 2016).

Persoonlijke data
Bedrijven als Facebook, Google, IBM en Microsoft verzamelen dusdanig veel data dat zij in staat zijn ons gedrag van morgen en volgende week te bepalen. Op basis van je internet gedrag kunnen bedrijven achterhalen of je gaat trouwen, je zwanger bent of je binnenkort weer single bent. Hier kunnen zij hun reclame op afstellen en zeer persoonlijk maken. De vraag is willen wij dit wel en zijn we in staat om onszelf hiertegen te beschermen? (kieft, 2013). Ik denk dat dit een goede ontwikkeling is richting het optimaal bedienen van de klant en gebruiker

Bibliografie
Asseldonk, E. v. (2016, februari). Big Data: Do the Big get bigger? Opgehaald van marketingmed: https://marketingmed.nl/big-data-do-the-big-get-bigger/
GoDataDriven. (2015). marketingfacts. Opgehaald van marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/big-data-survey-2015-4-inzichten-voor-succes-met-data
kieft, M. (2013, oktober). Tegenlicht: Uw persoonlijke data zijn goud waard. Opgehaald van VPRO: http://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2013-2014/persoonlijke-data.html
Lewis, M. (2003). Moneyball: The Art of Winning an Unfair Game.
Maatman, L. (2016, mei 12). Frankwatching. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/05/12/moet-je-als-mkber-ook-iets-met-big-data/?utm_source=feedburner&utm_medium=referral&utm_campaign=Feed%3A+frankwatching+%28Frankwatching%29
Rijn, J. v. (2016, maart). Onderzoek: wordt dit het jaar van data-driven marketing? Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/onderzoek-jaar-van-data-driven-marketing?utm_source=feedburner&utm_medium=feed
Tokmetzis, D. (2013, november).
De Correspondent. Opgehaald van decorrespondent: https://decorrespondent.nl/296/wat-is-big-data/14414312-a609db7d

Advertenties