Wat is WeChat?

WeChat, bij veel mensen onbekend en door andere het WhatsApp van Azië genoemd. Wat kan je met WeChat? Nou behoorlijk wat, in feite zelfs meer dan met WhatsApp.

In onderstaande afbeelding van (KRDS, 2015) is te zien welke functionaliteiten WhatsApp en WeChat beide hebben en welke functies enkel WeChat heeft. De overeenkomsten zijn voor iedereen duidelijk. De verschillen zijn echter enorm. Zo is er de mogelijkheid om binnen de app spelletje te spelen, online betalingen te doen en zelfs het nieuws te volgen. Dergelijke functies zijn niet mogelijk binnen WhatsApp. In Azië zien gebruikers WeChat als een grote toegevoegde waarde aan het leven, het vergemakkelijkt veel zaken. Zo kan je een bioscoopticket kopen via WeChat en een voorgeschoten rekening van een vriend direct terug betalen zonder het rekening nummer (Oosterveer, 2015). Hiermee gaat WhatsApp verder dan een social netwerk (Wall street Journal, 2014).

wechat features.png
(KRDS, 2015)

Doelgroep

Opvallend is dat 64,3% van de gebruikers van WeChat mannen zijn (Statista, 2015). Dit is te verklaren aan het feit dat WeChat ook veel zakelijk gebruikt wordt en in Azie nog steeds sparake is van een meerderheid van mannen binnen het werkveld (Internation Labour Organization, 2015) (Julie Ray, 2014). 60% van de gebruikers van WeChat is tussen de 15 en 29 jaar oud (Smith, 2016).

Bereik

Het bereik van WeChat is enorm, dit heeft het platvorm te danken aan de grote populatie van Azië. Opvallend is dat buiten Azië WeChat nauwelijks gebruikt word. WhatsApp vice versa. In Q3 van 2016 telde WeChat 846 miljoen gecreëerde accounts, in Q3 2015 waren dit er slechts 650 miljoen. Een enorme stijging binnen een jaar.

wechat gebruikers.png
(Statista, 2016)

Kanttekening aan deze toename van het aantal gebruikers is de toename in het aantal maandelijks actieve gebruikers. In Q3 van 2013 heeft WhatsApp WeChat overtroffen in aantallen. De groei van het aantal maandelijkse gebruikers is sinds 2013 langzaam gestagneerd. WeChat telde in Q1 van 2015 550 miljoen actieve gebruikers, WhatsApp meer dan 750 miljoen. In maart 2016 passeerde ook WeChat de 700 miljoen maandelijks actieve gebruikers (Businessinsider, 2016). WhatsApp telde er 900 miljoen in september 2016, en naar verwachting eind 2016 1 miljard (D’Onfro, 2016).

app wars.png(Beaver, 2015)

Advertentiemogelijkheden

Binnen WeChat is het mogelijk om advertenties te plaatsen, dit kan volgens 2 formats. De eerste format is een Ad Banner, Dit is een Advertentie banner zoals we deze ook kennen voor andere websites. WeChat plaatst deze banners onder de tijdlijn. De banners dien je te creëren met een bedrijfsaccount, echter bij de weergave is een ‘officieel’ WeChat account de plaatsen van het bericht (Chen, 2016).

De 2e mogelijkheid is adverteren via Wechat Moment ad. Deze vorm van adverteren is vergelijkbaar met de mogelijkheid om via Facebook op de tijdlijn te adverteren van gebruikers. Bij WeChat komt deze advertentie ook op de tijdlijn van de gebruikers (Chen, 2016).

wechat ads.png
(KRDS, 2015)

Onder marketeers in China is WeChat een veelgebruikt medium, maar liefst 92% van de marketeers gaf aan WeChat in te zetten binnen Social Media websites & apps.

forrester
(Forrester Research, 2016)

Zakelijke toepassingen

Het grote verschil met vele andere social media zijn de zakelijke toepassingen binnen WeChat. Gebruikers kunnen producten scannen, zoeken en betalen met WeChat. Het begin van deze customer journey begint al offline, waarbij de gebruiker de mogelijkheid om middels een QR code een product of dienst te scannen. Na het selecteren kan een gebruiker makkelijk betalen omdat de creditcard aan WeChat is gekoppeld. Met enkele klikken is de betaling voldaan. Ook in fysieke winkels kan je betalen met WeChat, je scant de QR code, betaald, bevestigd dit aan de kassière en je kan je product meenemen. Een voorbeeld van een customer journey is in onderstaande afbeelding te zien.

wechat customer journey.png(Oosterveer, 2015)

Bibliografie

Beaver, L. (2015). facebook-messenger-and-whatsapp-dominate-2015-9?international=true&r=US&IR=T. Opgehaald van Businessinsider: http://www.businessinsider.com/facebook-messenger-and-whatsapp-dominate-2015-9?international=true&r=US&IR=T

Businessinsider. (2016). wechat-breaks-700-million-monthly-active-users-2016-4. Opgehaald van Businessinsider: http://www.businessinsider.com/wechat-breaks-700-million-monthly-active-users-2016-4?international=true&r=US&IR=T

Chen, T. (2016). advertising-on-wechat-moment. Opgehaald van Walkthechat: https://walkthechat.com/advertising-on-wechat-moment/

D’Onfro, J. (2016). whatsapp-900-million-2015-9. Opgehaald van Businessinsider: http://www.businessinsider.com/whatsapp-900-million-2015-9?international=true&r=US&IR=T

Forrester Research. (2016). wechat-2016-data-show-increasing-user-engagement. Opgehaald van Marketingtochina: http://marketingtochina.com/wechat-2016-data-show-increasing-user-engagement/

Internation Labour Organization. (2015). Gender equality in the labour. Opgehaald van Internation Labour Organization: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—asia/—ro-bangkok/documents/publication/wcms_534371.pdf

Julie Ray. (2014). worldwide-men-women-full-time-work. Opgehaald van Gallup: http://www.gallup.com/poll/178637/worldwide-men-women-full-time-work.aspx

KRDS. (2015). wechat_vs_whatsapp_battle_of_the_chat_apps_infographic. Opgehaald van Digitalstrategyconsulting: http://www.digitalstrategyconsulting.com/intelligence/2015/03/wechat_vs_whatsapp_battle_of_the_chat_apps_infographic.php

Oosterveer, D. (2015). wechat-de-ecommerce-revolutie. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/wechat-de-ecommerce-revolutie

Smith, G. (2016). wechat-statistics. Opgehaald van expandedramblings: http://expandedramblings.com/index.php/wechat-statistics/

Statista. (2015). wechat-china-user-gender/. Opgehaald van Statista: https://www.statista.com/statistics/385754/wechat-china-user-gender/

Statista. (2016). number-of-active-wechat-messenger-accounts. Opgehaald van Statista: https://www.statista.com/statistics/255778/number-of-active-wechat-messenger-accounts/

Wall street Journal. (2014). China’s WeChat Goes Beyond Social Networking. Opgehaald van Wall street Journal: https://www.youtube.com/watch?v=cOrL5CnOAV8

 

 

Advertenties