De wat
Wat is affiliate marketing nou precies? Wat zijn de trends en hoe verdien ik zelf geld met affiliate marketing? Op basis waarvan krijg ik betaald? Het antwoord op al deze vragen is te vinden in onderstaande blog.

Affiliate marketing is simpel gezegd het verkopen van producten of diensten voor een andere partij. Als verkoper krijg je hiervoor betaald. De webwinkel (adverteerder of merchant) is degene die adverteert bij de affiliate (uitgever/webmaster). De webwinkel betaald de affiliate voor het aantal bezoeken, leads of sales die hij genereerd (wikipedia, 2016).

Het idee dat affiliate marketing enkel een trend van de laatste jaren is, is onjuist. Het principe is al eeuwenoud. affiliate marketing houd in dat iemand een product of dienst verkoopt van een derde partij en voor deze verkoop een beloning krijgt. Voorbeelden zijn deur aan deur verkoop en de verkoop van abonnementen. Doelen die bereikt worden met online affiliate marketing zijn een toename in sales, leads en traffic. (Vissers, 2015)

De grootte van affiliate marketing is de afgelopen jaren gestegen. In onderstaande afbeelding is te zien hoe het technologie aanbod er in 2011 uit zag, en hoe deze er in 2016 uitziet. Een toename van 150 bedrijven naar 3500 bedrijven. Dit is een toename van maar liefst 2333%
affiliate-landschap
(Martechtoday, 2016)

Trends
Online affiliate marketing is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Zo zijn in 2016 River Island, Decathlon en Pieces begonnen met een eigen affiliate program en neemt de het landschap van affiliate marketing jaarlijks toe. Ook cashback acties nemen in populariteit toe, hiermee krijg je bij aankoop van een product een deel van het aankoop bedrag terug van de fabrikant of derde partij. Aanbieders maken ook steeds meer gebruik van data en big data. Lees hierover meer in mijn vorige blog over Big data (Menger, 2016).

2015 was het jaar van mobile shopping, in 2016 heeft deze trend zich voortgezet. Uit de mobile performance barometer blijft dat het aantal mobiele aankopen in het eerste half jaar van 2015 met 60% is gestegen ten opzichte van een jaar eerder (Zanox, 2015).
Om de trend verder voort te zetten is een belangrijke ontwikkeling cross device tracking. Hiermee kan een aanbieder de consument blijven volgen wanneer de consument zijn zoektocht voortzet op een ander device (Abrahams, 2016).

Welke netwerken zijn er en hoe werken deze netwerken?
Binnen affiliate marketing wordt onderscheid gemaakt tussen partnerprogramma’s en netwerken. Het verschil tussen een directe partnerprogramma en een netwerk zijn de onderwerpen van de advertenties. Bij een partner worden enkel de producten of diensten van de betreffende partner getoond in de advertentie. Hiermee kan je zeer doelgericht adverteren op de doelgroep van je website. Zo kan je tennisartikelen aanbieden op een website die tennis nieuws verspreid. Adverteren via netwerken dient een bredere doelgroep. Verschillende onderwerpen en doelgroepen worden hiermee getoond in de advertentie (Vissers, 2015).

Grote netwerken zijn:
– Daisycon
– Zanox
– TradeTracker
– Affiliate4you
– Tradedoubler (Vissers, 2015)

Het meeste bekende partner programma is bol.com, naast bol.com zijn er vele aanbieders van partner programma’s zoals:
– Coolblue
– Van Haren
– Booking.com
– Wehkamp

Bijna alle grote online spelers hebben een partnerprogramma beschikbaar.

Zelf publisher worden
Om deel te nemen aan een netwerk moet voldaan worden aan enkele randvoorwaarden. Iedereen met een blog, website, e-mail bestand of een social media account kan zich aanmelden een deelnemen (Publishers, 2016).

Om te adverteren via een partnerprogramma zijn verschillende voorwaarden. Om te beginnen heb je een website, app of blog nodig om te beginnen. Deze dient ook te zijn voorzien van originele en duidelijke content. Ook mag de website niet gericht zijn op kortingscodes, cashback acties of loyalty. Als laatste dien je een KvK-nummer te hebben (Bol.com, 2016).

Welke vormen van adverteren via een netwerk zijn er?
Er zijn 5 verschillende vormen om te adverteren namelijk banners en buttons, tekstlinks, datafeeds, landingspagina’s en e-mail templates.
De formatten die hiermee horen lopen uiteen van Skycraper (120×600 pixels) tot Billboard (970×250 pixels). Afhankelijk van her type campagne dienen de meeste formaten opgemaakt te worden (Vissers, 2015). Een volledige lijst is te vinden op display rising stars.

Welke inkoop technieken zijn er?
Er zijn verschillende partijen en opties om bannerruimte in te kopen, hierbij kan gedacht worden aan direct selling, hierbij koop je banner ruimte direct in bij de website-eigenaar. Ook zijn er saleshouses, zij zijn gespecialiseerd in de verkoop van advertentieruimte. Als eigenaar van een website kan je een dergelijke partij je commerciële exploitaties laten doen. Advertentienetwerken bieden advertentieruimte aan van puslishers. Verder zijn er selfserviceplatvormen. Je kan hiermee als adverteerder advertenties plaatsen op geselecteerde websites, een voorbeeld hiervan is het Google Display Netwerk. Door gebruik van real time bidding kan je via ad exchanges bieden op advertentieruimte. Je in- en verkoop vindt plaatst op een ‘beurs’ (Vissers, 2015).

Welke afrekenmodellen zijn er?
Er zijn verschillende afrekenmethodes, zowel gebaseerd op aantal kliks als op aantal leads/sales.
– Bij cost per mille (CPM) betaal je bedrag X per 1000 views;
– Bij cost per click (CPC) betaal je bedrag X per klik;
– Bij cost per action (CPA) betaal je bedrag X per actie;
– Bij cost per sale (CPS) betaal je bedrag of percentage X per verkoop (Performance, 2011)
Afhankelijk van de strategie zijn bepaalde afrekenmodellen aantrekkelijk. Er kan gekeken worden naar een lage of hoge merkpositionering, de resultaatgarantie en het commerciële risico. Met behulp van onderstaande afbeelding kan je een afrekenmodel kiezen dat past bij jou doelen.
afrekenmodellen
(Vissers, 2015)

Bibliografie
Abrahams, J. (2016). affiliate-marketing-en-mobiel-waar-staan-we/. Opgehaald van Happy Idiots: https://www.happyidiots.nl/blog/affiliate-marketing-en-mobiel-waar-staan-we/
Bol.com. (2016). Opgehaald van Partnerprogramma: https://partnerprogramma.bol.com/partner/register.do
Frankwatching. (2011). Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2011/01/05/affiliate-marketing-trends-2011/
Martechtoday. (2016). Opgehaald van infographic-marketing-technology-landscape: https://martechtoday.com/infographic-marketing-technology-landscape-113956
Menger, S. (2016). Frankwatching. Opgehaald van affiliate-marketing-in-de-lift-dit-zijn-de-trends-voor-de-toekomst: https://www.frankwatching.com/archive/2016/07/12/affiliate-marketing-in-de-lift-dit-zijn-de-trends-voor-de-toekomst/
Performance. (2011). Opgehaald van affiliate-marketing-voor-beginners-: http://performance.nl/2011/05/24/affiliate-marketing-voor-beginners-12/
Publishers. (2016). Opgehaald van Daisyson: https://www.daisycon.com/nl/publishers/
Vissers, M. (2015). Basisboek Online Marketing. Noordhoff Uitgevers.
Zanox. (2015). Zanox. Opgehaald van Infographic-Mobile-Barometer-Benelux-2015: http://blog.zanox.com/nl/nederland/wp-content/uploads/2015/10/Infographic-Mobile-Barometer-Benelux-2015.jpg

Advertenties