In deze blog ga ik je vertellen wat SEO precies inhoud en hoe SEO werkt. Welke rol speelt Google in SEO? Hoe kom ik bovenin de zoekresultaten van Google? Hoe zorg ik dat ik hier blijf als bedrijf?

Google speelt een grote rol binnen SEO. SEO staat voor search engine optimalisation. De populairste search engine binnen Nederland is Google (91,24%) , gevolgd door Bing (6,55%). Voorstaande marktaandelen zijn voor desktop. Op mobile heeft Google een nog groter marktaandeel (Borgers, 2016).

marktaandeel
(Borgers, 2016)

Veel mensen zijn onder de veronderstelling dat Google websites beoordeeld en dat je hiermee het internet doorzoekt. Dit is niet geheel juist, Google indexeert namelijk pagina’s van websites en door te zoeken met Google doorzoek je de pagina’s die Google heeft geïndexeerd (Vossen, 2016).

Hoe werkt dit dan?
Google maakt gebruik van software genaamd ‘spiders’. Deze spiders halen een aantal webpagina’s op en volgen vervolgens de links naar andere pagina’s. Deze spiders indexeren op deze manier een groot deel van het aantal webpagina’s dat bestaat. Hierbij worden keywords opgeslagen op de servers van Google. Wanneer je gebruik maakt van de zoekmachine van Google en je typt keywords in, dan gaat Google haar index nalopen op deze keywords (howsearchworks, 2016)

Na een zoekopdracht zijn er een flink aantal pagina’s die de keywords bevatten, hoe gaat google deze rangschikken? Door veel vragen te stellen zoals; hoe vaak bevat de pagina het keyword? Staan ze in de titel? De url van de pagina? Bevat de pagina ook synoniemen? Wat is de pagerank van de webpagina? (Google, 2010).

Hoe komt de pagerank tot stand?
Google stelt hiervoor opnieuw een aantal belangrijke vragen zoals; hoeveel links bevat de pagina? Maar belangrijker nog, naar en van welke pagina’s? en hoe belangrijk zijn deze pagina’s? Door middel van deze algoritmes geeft Google de gevraagde pagina op bij de gebruikte keywords. (Vossen, 2016)

Hoe optimaliseer ik mijn eigen website?
Genoeg vragen. Hoe ga ik hier als online marketeer mee aan de slag. Het optimaliseren van je webpagina’s is op te delen in 3 onderdelen, namelijk content, on-page en off-page. Hieronder schematisch weergegeven.

seo strategie

Content
Je hebt het vast al veel mensen horen zeggen, content is king. Content is tegenwoordig zeer belangrijk om goed zichtbaar te zijn binnen Google. Hoe zorgt je nou voor de juiste content, en hoe begin je hier überhaupt mee?

Je kan beginnen met content toevoegen door te bloggen of content te creëren rondom je producten/diensten. Je begint met een zoekwoordenonderzoek, dit geeft je inzichten in waar mensen naar zoeken binnen Google. Een tool die je hiervoor kan gebruiken is de Google AdWords keywordplanner . Je kan hier eenvoudig de zoekvolumes van keywords zoeken. Te brede zoektermen zorgen voor veel concurrentie met andere pagina’s. Rondom deze zoektermen ga jij je content creëren (Vossen, 2016).

Onpage SEO
Doormiddel van onpage SEO zorg je dat je pagina en website een juiste opbouw en structuur heeft die ervoor zorgt dat de zoekmachine jou pagina goed indexeert. Onpage SEO is een stukje techniek achter de website.

Je begint door ervoor te zorgen dat de relevante keywords terugkomen op de juiste plekken, de belangrijkste plekken zijn:

– In de paginanaam
– In de tag
– In de tag
– In de url
– In de afbeeldingnaam

Wanneer de keywords terugkomen op de juiste plekken is het belangrijk om een duidelijke en overzichtelijke url structuur op te zetten voor je pagina’s. Goed om te weten is dat duplicate (gedupliceerde) content bestraft word door Google. De meeste CMS systemen geven de mogelijkheid om de bovenstaande plekken de keywords terug te laten komen zonder veel technische diepgang (Soulo, 2016)

Offpage SEO
Offpage SEO optimaliseer je buiten je eigen website. Linkbuilding en social media zijn hierbij van grote invloed.

Linkbuilding
Linkbuilding is het plaatsen en verkrijgen van links naar en van je eigen pagina url’s. Hoe ga je hierin te werk? Je kan vragen aan leveranciers, branche verenigingen en andere relaties om een link naar je pagina te plaatsen op hun website. Ook kan je dusdanig goede content plaatsen dat nadere pagina’s linken naar je pagina. In het verleden werden veel Links gekocht, nadeel is dat links vaak irrelevant zijn. Met monitorbacklinks kan je je huidige links in kaart brengen (DeMers, 2016).

Social Media
Ook social media is belangrijk voor de offpage SEO. Hierbij is het van belang dat je content of pagina’s terugkomen op social media. Om het delen via social media te stimuleren kan je de welbekende ‘share’ buttons toevoegen op je website. Bezoekers kunnen nu je pagina en content delen via hun social media kanalen. Met Socialmention kan je kijken hoe je er nu voor staat.

Alle relevante onderdelen betreft het optimaliseren van je webpagina’s voor zoekmachines is behandeld, je kan hier gelijk mee aan de slag. Succes!

Bibliografie
Borgers, E. (2016, juli). marktaandelen-zoekmachines-q2-2016/. Opgehaald van pure-im: http://www.pure-im.nl/blog/marktaandelen-zoekmachines-q2-2016/
DeMers, J. (2016). links-still-core-authority-signal-googles-algorithm. Opgehaald van searchengineland: http://searchengineland.com/links-still-core-authority-signal-googles-algorithm-255452
Google. (2010). How Search Works. Opgehaald van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=BNHR6IQJGZs
howsearchworks. (2016). Opgehaald van Google: https://www.google.com/insidesearch/howsearchworks/thestory/
Soulo, T. (2016). on-page-seo/. Opgehaald van ahrefs: https://ahrefs.com/blog/on-page-seo/
Vossen, S. (2016). seo-voor-beginners-zo-leg-je-de-basis-voor-jouw-strategie/. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/07/12/seo-voor-beginners-zo-leg-je-de-basis-voor-jouw-strategie/

Advertenties