Na het lezen van deze blog weet je wat mobile commerce inhoud, welke trends & ontwikkelingen er binnen mobile zijn en heb je enkele praktische tips voor jou mobile strategie.

Mobile commerce is onderdeel van e-commerce, alle verkopen van diensten en producten die online worden afgerond vallen onder e-commerce. Binnen e-commerce vallen alle verkopen van diensten en producten onder mobile commerce.

Trends & ontwikkelingen

Uit onderzoek van (Coupofy, 2016) blijkt dat m-commerce 200% sneller zal groeien dan e-commerce in 2017 wereldwijd. Dit is een behoorlijk verschil in groei. Voor m-commerce is de verwachting dat het zal groeien met 31% tegenover 15% groei voor e-commerce.

m-commerce-groei
(Coupofy, 2016)

De verwachte m-commerce omzet binnen Nederland is voor 2016 1.000.000 euro. In onderstaande grafiek is de gigantische groei van de afgelopen jaren te zien. Uit onderzoek van Comscore blijkt dat de PC-commerce groei zal stagneren en dat mobile verder zal blijven groeien, visueel is dit te zien in de tweede afbeelding hieronder.

omzet-m-commerce

mobile-share-of-e-com
(Comscore, 2016)

Enkele jaren geleden hoorde je marketers roep we moeten iets met mobile gaan doen. Enkele jaren laten werd te term mobile first geïntroduceerd., nu tegenwoordig is de term mobile only populair. Deze termen hebben voornamelijk betrekking of webdesign, dus de ontwikkelingen van een website of webshop. Mobile hield hierbij in dat de focus eerst lag op het maken van een desktop versie van de website. Vervolgens werd er een mobile responsive versie gemaakt voor mobiele gebruikers. Deze werkwijze is vervolgens omgedraaid. Bij de ontwikkeling van een webshop kijken de ontwikkelaars eerst naar een mobile versie en vervolgens ontwikkelen zij een rijkere desktop versie (Microdesign, 2014). Vandaag de dag is mobile only van toepassing, met name de jongere doelgroep maakt zelden nog gebruik van een desktop. De desktop is een device voor op je werk geworden, buiten je werk op is mobile de baas (Beekum, 2016).

mobile-users
(Beekum, 2016)

Als we gaan kijken naar de verhouding tussen de tijd die de consument doorbrengt op een device tegenover de uitgaven is er tussen mobile en desktop een groot verschil in het voordeel van de desktop. De reden hierachter is dat veel consumenten mobile slechts gebruiken in de oriëntatiefase van het beslissingsproces. De laatste stappen en de aankoop worden afgerond via de desktop (Meola, 2016)

time vs dollar.png

Praktische tips

Om in te spelen op de ontwikkelingen binnen m-commerce zijn er enkele acties die je kan ondernemen om niet achter te blijven.

Om te beginnen is het belangrijk om maatregelen te nemen om je conversie percentage te verhogen, aangezien hier de grote uitdaging binnen m-commerce ligt. Mobile is veelgebruikt in de oriëntatiefase, maar de uiteindelijke aankoop via desktop. In de toekomst zal ook de conversie via mobile plaatsvinden, hier moet je  wel klaar voor zijn

Om dit te realiseren dien je eerst te kijken naar je checkout. 2 op de 3 consumenten voegt een product toe aan het winkelwagentje maar rond de aankoop niet af. Je kan hierop inspelen door een e-mail campagne op te zetten richting deze klanten. Ook kan je het checkout proces versimpelen door gebruik te maken van log in mogelijkheden (Martin, 2016).Ook het tonen van de voortgang van het proces geeft de consument een duidelijker beeld van het te voltooien proces. Ook kan gekozen worden voor een one-step-checkout waarbij alle benodigde gegevens op 1 pagina ingevuld kunnen worden (Jongejan, 2012).

betalen.png(Jongejan, 2012)

Het gebruik van A/B testen is ook aan te raden, dit kan je toepassen op verschillende zaken. Zo kan je A/B Testen gebruiken voor content, maar ook voor je checkout proces of je productafbeeldingen. Meer weten over hoe je A/B testen werkt? Bekijk Hier (LINK) mijn blog over A/B testen.

Bibliografie

Beekum, R. v. (2016). Zo ziet mobile marketing. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/images/specials/mobile.pdf

Comscore. (2016). mobile-commerce-going-2016. Opgehaald van Digiday: http://digiday.com/brands/mobile-commerce-going-2016/

Coupofy. (2016). mobile-commerce-will-grow-twice-as-fast-as-ecommerce-in-2017-infographic. Opgehaald van Coupofy: http://www.coupofy.com/blog/infographics/mobile-commerce-will-grow-twice-as-fast-as-ecommerce-in-2017-infographic

gartner. (2016). Gartner. Opgehaald van Gartner: http://www.gartner.com/technology/home.jsp

Jongejan, J. (2012). webwinkeliers-10-tips-om-je-bestelproces-te-optimaliseren. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2012/06/13/webwinkeliers-10-tips-om-je-bestelproces-te-optimaliseren/

Martin. (2016). mobile-commerce-trends-in-2016-for-retailers. Opgehaald van mofluid: https://mofluid.com/blog/mobile-commerce-trends-in-2016-for-retailers/

Meola, A. (2016). mobile-commerce-shopping-trends-stats. Opgehaald van Businessinsider: http://www.businessinsider.com/mobile-commerce-shopping-trends-stats-2016-10?international=true&r=US&IR=T

Microdesign. (2014). wat-is-mobile-first. Opgehaald van Microdesign: https://www.microdesign.nl/blog/wat-is-mobile-first/

Advertenties