Live video is tegenwoordig helemaal in. Steeds meer speciale netwerken spelen hierop in. Maar wie is hier mee begonnen? Het is niet periscope! Wel is periscope het eerste live streaming social netwerk dat een groot bereik creëerde. Lees in de blog meer over Periscope!

Doelgroepen

In 2016 zijn er een hoop live streaming mogelijkheden. Zo heb je je twitch (https://www.twitch.tv/) dat zich voornamelijk richt op Gamers en het minder bekende uSteam (http://www.ustream.tv/) dat zicht richt op gebruik voor teams en veel waarde hecht aan beveiliging. Google hangouts (https://hangouts.google.com/) kan niet ontbreken in dit rijtje.

Op wie richt Periscope zich? Periscope wil zich onderscheiden van de rest door zowel zakelijk gebruik als prive gebruik te stimuleren. Anders dan uSteam en Google hangouts, omdat de focus niet op het gebruik binnen teams ligt of de productiviteit vergroten. Periscope wil haar gebruiks een platvorm bieden waarmee zij zich kunnen presenteren aan anderen. Omdat Periscope van twitter is worden er #hashtags gebruikt voor de verschillende kanalen (Kraan, 2015). De 3 populairste kanalen zijn #praten, #muziek en #eten. De doelgroep die Periscope hiermee wil bereiken bevind zich dan ook binnen deze niches, waarbij muzikanten, homechefs, DJ’s en comedians zich vrijuit en live kunnen presenteren (Periscope, 2016).

periscope.png

Bereik

Het koste Twitter slechts 10 dagen om de eerste miljoen gebruikers binnen te halen.

berei periscope.png

(Rancuret, 2016)

In maart 2016 bestond Periscope 1 jaar en telde het social medium 20 miljoen gebruikers. Per maand worden er in Nederland 10.000 Nederlands talige livestreams uitgezonden. Er zijn nog weinig cijfers bekend over Periscope, wel zijn er via Twitter 60.000 livestreams gedeeld, het werkelijke aantal ligt dus hoger dan deze 60.000 aangezien niet iedereen zijn livestream deelt via Twitter (Gulden, 2016).

periscope-volume

(Gulden, 2016)

Advertentiemogelijkheden

Hoe genereerd periscope dan inkomsten? Momenteel nog geen. In de toekomst zal dit uiteraard veranderen, naar verwachting zal Periscope uiteindelijk het advertentiemodel gaan gebruiken om adverteerders de mogelijkheid te bieden om advertenties te vertonen vooraf, tijdens en na een livestream (Kai Ryssdal, 2015).

Het gebruik van de #hashtags bieden de mogelijkheid om de adverteerders aan specifieke doelgroepen te adverteren. Deze kanalen trekken een specifieke niche doelgroep aan en adverteerders kunnen hierop inspelen. Zo kan bijvoorbeeld het kanaal #eten gebruikt worden door restaurants en FMCG producenten.

Ook is het mogelijk om als bedrijf je eigen content te produceren op Periscope. Zo kan je inzicht geven in je organisatie of Periscope inzetten voor webcare.

Verkoopmogelijkheden

Hoe zet je Periscope in voor je bedrijf, je kan dit op verschillende manieren benaderen. Je kan presentaties en conferenties livestreamen. Hiermee bied je de bezoeker een uniek stuk content van je bedrijf. Pas wel op dat je geen bedrijfsgevoelige informatie deelt.
Je kan via periscope webinars geven. Dit kan ook met Google Hangouts, echter is het verschil met Periscope dat je zelf de touwtjes in handen kan houden door zelf te kiezen op welke vragen en reacties je reageert. Ook kan je vraag – en antwoord sessies organiseren via Periscope, waarbij je gebruikers om de mening kan vragen van bijvoorbeeld je product of dienst maar bijvoorbeeld ook voor marktonderzoek (Duursma, 2015).

Bibliografie

Duursma, J. (2015). livestreaming-periscope-hoe-zet-bedrijf/. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2015/04/29/livestreaming-periscope-hoe-zet-bedrijf/
Gulden, M. (2016). 1-jaar-periscope-reden-voor-een-feestje-cases-psv-s-hertogenbosch/. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/03/26/1-jaar-periscope-reden-voor-een-feestje-cases-psv-s-hertogenbosch/
Kai Ryssdal, B. J. (2015). live-streaming-comes-smartphone-era. Opgehaald van Marketplace: http://www.marketplace.org/2015/03/26/tech/live-streaming-comes-smartphone-era
Kraan, J. (2015). twitter-lanceert-eigen-livestreaming-app-periscope. Opgehaald van NU.nl: http://www.nu.nl/apps/4017393/twitter-lanceert-eigen-livestreaming-app-periscope.html
Periscope. (2016). Channelmenu. Opgehaald van Periscope: https://www.periscope.tv/?channelMenu=true

Advertenties