Wat zijn online influencers? Wat kunnen online influencers voor jouw bedrijf betekenen? Deze vragen ga ik deze blog beantwoorden.

Laten we beginnen met de definitie van influencer marketing. Influencer marketing is het inzetten van beïnvloeders om jouw product of boodschap over te brengen op het publiek van de beïnvloeders (influencer). Eigenlijk is influencer marketing niks nieuws, ook vroeger maakte bedrijven gebruik van bekendheden om de boodschap van hun merk over te brengen. Deze influencers werden toen ambassadeurs genoemd. Een influencer tegenwoordig hoeft geen bekendheid te zijn, influencers zijn tegenwoordig personen die een bepaald publiek aanspreekt en zodoende een online publiek heeft (Möller, 2016).

Online influencers zijn makers van content, de meest voorkomende platvormen waar online influencers gebruik van maken zijn:

  • Blogs
  • Vlogs (Youtube)
  • Social Media (Facebook, Instagram, Twitter)

Vaak zijn online influencers actief of meerdere platvormen en verspreiden zij de gemaakte content via zoveel mogelijk platvormen om hun publiek te bereiken. In 2015 waren 60% van de marketeers van plan het budget voor influencer marketing te vergroten. Maar liefst 4 op de 10 social media gebruikers heeft een aankoop gedaan nadat zij in aanraking kwamen met het product via social media (Ketterij, 2014). Je zet social media op het hoogte niveau in bij online influencers (Visser, 2015). Bij luisteren ben je enkel de social media aan het monitoren en bij participeren creëer je als bedrijf je eigen content en verspreid je deze content.

social-media-doelen

Waar passen deze infleuncers binnen een online marketing strategie?

Influencers zijn paid media en worden ingezet binnen een social media strategie. Maar liefst 74% van de consumenten gebruikt social media binnen het aankoopbeslissingsproces (Beese, 2011), dit kan zijn aan het begin van het beslissingsproces doordat de consument in aanraking komt met het product of dienst en er een behoefte ontstaat. Maar ook in de laatste fases van het beslissingsproces, bij de aankoop en evaluatie van het product of dienst maakt de consument gebruik van social media (Visser, 2015). Door het gebruik van online influencers maak je de piramide compleet, mits je als bedrijf of merk ook luistert (monitoren) en participeert (publiceert).

Hoe ga je nu aan de slag met influencer marketing?

Voordat je influencers gaat zoeken is het belangrijk om je doelgroep duidelijk in kaart te brengen. Wie is je doelgroep? Waar is je doelgroep in geïnteresseerd? Waarmee help jij je doelgroep? Ook het duidelijk formuleren van je doelstellingen is belangrijk. Wil je je brand awareness vergroten? Wil je social media volgers opbouwen? Of wil je de verkopen verhogen? (Tapinfluence, 2016)

Wanneer bovenstaande zaken in kaart zijn gebracht kan je op zoek gaan naar influencers die bij jou bedrijf en merk passen. Maar aan de hand van welke criteria?

  • De grootte en het bereik van de influencer is een criteria waar je rekening mee wil houden. Hoeveel volgers, lezers of abonnees heeft de influencer?
  • Is de gemaakte content in lijn met je eigen merk of bedrijf? Acht je de influencer in staat op zijn of haar publiek te overtuigen van je dienst of product?
  • Heeft de influencer een sterkte betrokkenheid met zijn publiek? Krijgt hij veel reacties? En nog belangrijker schenkt de influencer ook aandacht aan het reageren op vragen. De betrokkenheid neemt hierdoor toe en het publiek heeft hierdoor een sterkere band met de influencer (Settels, 2016).

De criteria hebben invloed op elkaar, zo blijkt uit onderzoek dat influencers met een groot bereik een lagere betrokkenheid hebben met het publiek. Hier moet je als merk of bedrijf een juiste middenweg in vinden (Nijhuis, 2016).

volgers-betrokkenheid-instagram
(Nijhuis, 2016)

Bibliografie

Beese, J. (2011). social-networks-influence-buying-decisions. Opgehaald van sproutsocial: http://sproutsocial.com/insights/social-networks-influence-buying-decisions/

Ketterij, B. v. (2014). de-invloed-van-social-media-op-online-verkopen-infographic. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2014/03/08/de-invloed-van-social-media-op-online-verkopen-infographic/

Möller, J. (2016). 9-misstappen-bij-influencer-marketing-hoe-je-ze-voorkomt. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/10/17/9-misstappen-bij-influencer-marketing-hoe-je-ze-voorkomt/

Nijhuis, N. (2016). Met-gerichte-influencer-marketing-van-bereik-naar-betrokkenheid. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/Met-gerichte-influencer-marketing-van-bereik-naar-betrokkenheid

Settels, E. (2016). invloed-met-influencer-marketing-ga-voor-bereik-relevantie-interactie. Opgehaald van frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/11/28/invloed-met-influencer-marketing-ga-voor-bereik-relevantie-interactie/

Tapinfluence. (2016). the-ultimate-influencer-marketing-guide. Opgehaald van Tapinfluence: https://www.tapinfluence.com/the-ultimate-influencer-marketing-guide/

Visser, M. (2015). Basisboek Online marketing. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.

Advertenties