Arjan Burger (Burger, 2016) begint zijn verhaal over Adwords met de verschillen tussen SEO en SEA, ofwel Search Engine Optimalisation en Search Engine Advertising. Zijn de organische zoekresultaten binnen google, deze zijn onbetaald en op basis van het algoritme van Google. SEA zijn de betaalde resultaten die bij een zoekopdracht zichtbaar zijn. In onderstaande afbeelding is te zien wat de verschillen zijn tussen SEO en SEA bij het doen van een zoekopdracht.

webinar-adwords(Eduvision, 2016)

Wat is Google Adwords?

Google Adwords is het advertentieprogramma van Google waarmee je een onderneming kan promoten bij internetgebruikers op websites van Google, maar ook bij Partners middels Display advertising.
Hoe werkt Adwords?
Je begint met het aanmelden en het aanmaken van een account. Vervolgens stel je een taal en locatie in. Na deze 2 stappen kan je beginnen met het adverteren met Adwords. Middels 3 stappen legt Arjan uit hoe je dit doet.

Stap 1: Aanmaken van campagnes, advertentiegroepen en advertenties
Stap 2: Selecteren van zoekwoorden
Stap 3: Bepalen van CPC en dagbudget

Stap 1: Aanmaken van campagnes, advertentiegroepen en advertenties

De eerste stap is het maken van een structuur binnen je Adwords account, je maakt binnen je account verschillende campagnes. Binnen deze campagnes maak je verschillende advertentie groepen aan. Een voorbeeld van een campagne is bijvoorbeeld damesmode, binnen damesmode heb je vervolgens een advertentiegroep broeken. Hieronder is het in een systeem weergegeven.

De opbouw van de advertentie bestaat uit de onderdelen koptekst, 1e beschrijvingsregel, 2e beschrijvingsregel, zichtbare URL en bestemmings URL. Bij de opbouw van een advertentie is het belangrijk om relevante tekst te gebruiken, duidelijke call-to-actions te gebruiken, je USP’s benoemen en een passende landingspagina te gebruiken. Arjan benoemd nog enkele richtlijnen voor het maken van een advertentie:
– Handelsnamen mogen enkel als zoekwoord of in de zichtbare url gebruikt worden, niet in advertentietekst
– Gebruik het ! slechts eenmaal, en herhaal symbolen en interpunctietekens niet
– Let op de spelling!

Stap 2: Selecteren van zoekwoorden

Bij het selecteren van zoekwoorden begin je met een inventarisatie. Hierbij is het belangrijk om te letten op een aantal zaken. Kijk goed naar je product/dienst, de bijbehorende synoniemen, de verschillen tussen vaktaal en consumententaal, de plaats en de doelen van de consument.

Om inspiratie op te doen kan je kijken binnen Google Analytics, kan je brainstormen met collega’s en relaties of kan jenaar concurrenten kijken. Daarnaast kan je verschillende tools gebruiken zoals de Keywordplanner (https://adwords.google.nl/keywordplanner) van Google.

Arjan geeft aan dat je zoekwoorden goed kan combineren, dit kan je ook in de kosten veel schelen. Enkele voorbeelden zijn:
– Lastminute + Barcelona + 5 sterren + hotel
– Meubelmaker + Kasten = Arnhem

Na het maken van je keuze in zoewoorden heb je de mogelijkheid bij het invoeren om gebruik te maken van verschillende zoektypen. Hieronder worden deze typen weergegeven:
– Breed zoeken: Zoekwoord
– Modifier voor breed zoeken: +Zoekwoord
– Woordgroep: “Zoekwoord”
– Exact zoekwoord: [zoekwoord]
– Uitsluiting: -zoekwoord

Stap 3: Bepalen van CPC en dagbudget

Om je CPC te bereken is het eerst van belang om te weten wat je Ad Rank is. Je Ad Rank is afhankelijk van 2 factoren, namelijk je maximale Cost per Click (CPC) en je kwaliteitsscore. Vervolgens gebruik je de volgende formuleren voor de berekening van je CPC:

Werkelijke CPC = Ad Rank concurrent onder je / eigen kwaliteitsscore + 0.01

Je eigen Ad Rank en kwaliteitsscore worden bepaald aan de hand van een aantal factoren. Google legt in de onderstaande video uit hoe deze scores tot stand komen.

Bibliografie

Burger, A. (2016). google-adwords-webinar. Opgehaald van eduvision: https://www.eduvision.nl/film/google-adwords-webinar
Eduvision. (2016). webinar-google-adwords. Opgehaald van Slideshare: http://www.slideshare.net/eduvisiontraining/webinar-google-adwords

Advertenties