Een feestje, wie is er niet voor in. Misschien wel vaker dan we eigenlijk een feestje bezoeken, althans voor sommigen. Voor de rest is er de app Houseparty, een app die alleen op je mobiel te downloaden is en waarbij een videogroep kan bezoeken.

Hoe is Houseparty ontstaan?

Met de opkomst van grootschalige applicaties als Periscope en Facebook live stellen de makers zich kwetsbaar op voor het publiek. Zij hebben namelijk geen invloed op de kijkers van de livestream. Iedereen kan meekijken!

Enkele jaren geleden werd de app Meerkat geïntroduceerd, een vergelijkbare app met Periscope en Facebook live. Kort na de introductie kon de applicatie al niet meer opboksen tegen het geweld van Periscope (Twitter) en Facebook Live. Tijdens een brainstormsessie hebben ze het bij Meerkat over een andere boeg gegooid, namelijk het streamen naar een kleinere groep mensen. Het idee Houseparty was ontstaan (Donker, 2016). Je kan het zien als een variatie op Skype, maar waarbij de sociale factor net iets hoger ligt. Het gaat niet zo zeer op het uitzenden zoals bij Periscope en Facebook Live, maar om het samen zijn, socializen met elkaar (price, 2016).

“The mission of the company is to connect people in the most human way possible when physically apart” (Sistani, 2016)

Doelgroepen

Op wie richt Houseparty zich? Houseparty is nog geen jaar oud dus hier zijn weinig cijfers over bekent. Uit voorgaande citaat van de bedenken van Houseparty komt naar voren dat Houseparty zich wil richten op gebruikers die de behoefte hebben om zich met elkaar te verbinden terwijl zij fysiek van elkaar apart zijn. Houseparty richt zich hiermee niet op uitzenders (publishers) van content en kijkers maar op mensen met behoefte naar een community. De doelgroep zijn hiermee groepen van vrienden of bekenden die in een virtuele kamer met elkaar kunnen communiceren (Newton, 2016).

Deze kenmerken sluiten aan bij de doelgroep die Houseparty wil bereiken, Generation Z. Generatie Wie? Generatie Z zijn degene die geboren zijn tussen 1995 en 2009 (Mccrindle, 2016). 60% van de gebruikers in jonger dan 24 jaar (price, 2016).

houseparty.jpg(Donker, 2016)

Bereik

In November 2016 stond de app op #1 in de appstore, het bereik is hiermee zeer groot en groeiende (Gils, 2016). In juni waren er 500.000 tot 1 miljoen download, inmiddels telt het sociale netwerk wereldwijd meer dan 22.000.000 downloads (Androidworld, 2016).

Business model

Binnen het business model is nog niet veel aandacht besteed aan het verdienmodel. Er zijn veel investeerders met interesse, deze funds gebruikt Houseparty momenteel om de kosten te dekken en om innovaties door te voeren. Oprichter Sistani geeft aan dat zover zij weten Facebook ook nog geen verdien model heeft voor Facebook Live (Goichman, 2016). Echter ligt dit naar mijn anders, aangezien Facebook Live bijdraagt aan het gehele business model van Facebook en dus voor extra impuls en extra inkomsten zorgt van het huidige verdienmodel.

Voor zakelijke doeleinden is Houseparty moeilijk in te zetten, dit komt door het persoonlijke aspect van de applicatie. Door het priveleven van bezoekers binnen te dringen kan averechts werken. Wanneer een onuitgenodigde bezoeker probeert een housefeest binnen te komen krijgen de huidige feestgangers binnen de app een melding met ‘indringer’ vervolgens krijgen zij de mogelijkheid om hem of haar binnen te laten (Donker, 2016).

Bibliografie

Androidworld. (2016). houseparty-group-video-chat. Opgehaald van androidworld: https://androidworld.nl/android-apps/sociaal/houseparty-group-video-chat.html

Donker, S. (2016). houseparty-het-nieuwe-sociale-netwerk-voor-jongeren. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/houseparty-het-nieuwe-sociale-netwerk-voor-jongeren

Gils, T. v. (2016). nieuwe-hype-videochat-app-houseparty. Opgehaald van dutchcowboys: http://www.dutchcowboys.nl/mobile/nieuwe-hype-videochat-app-houseparty

Goichman, R. (2016). An Israeli App That Could Take Over Your Kids’ Lives. Opgehaald van haaretz: http://www.haaretz.com/israel-news/business/1.750449

Mccrindle. (2016). McCrindle-Research_ABC-01_Generations-Defined_Mark-McCrindle. Opgehaald van Mccrindle: http://mccrindle.com.au/resources/whitepapers/McCrindle-Research_ABC-01_Generations-Defined_Mark-McCrindle.pdf

Newton, C. (2016). meerkat-houseparty-video-app. Opgehaald van Theverge: http://www.theverge.com/2016/9/28/13081014/meerkat-houseparty-video-app

price, E. (2016). with-houseparty-the-meerkat-team-is-trying-once-again-to-reinvent-live-video. Opgehaald van Fastcompany: https://www.fastcompany.com/3066413/with-houseparty-the-meerkat-team-is-trying-once-again-to-reinvent-live-video

Sistani, S. (2016). with-houseparty-the-meerkat-team-is-trying-once-again-to-reinvent-live-video. Opgehaald van Fastcompany: https://www.fastcompany.com/3066413/with-houseparty-the-meerkat-team-is-trying-once-again-to-reinvent-live-video

 

Advertenties