Arjan gaat middels een webinar van 1 uur dieper in op Google Analytics, hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Aanmaken van een account
  • Bouncepercentage & unieke bezoekers
  • Meten van conversie
  • Doelen en trechters
  • Site Search

Arjan geeft een aantal redenen waarom Google Analytics van belang is wanneer je een website beheerd. Meen = weten is een uitspraak die je vaak terug ziet komen. Hierbij kan je denken aan bezoekers of aan conversie. Je wil uiteindelijk een beter beeld vormen over het functioneren van je website.

Aanmaken van een account

Er zijn 3 manieren om aan de slag te gaan met Google Analytics. Heb je al een Adwords account? Dan kan je deze kopellen aan je Analytics account. Geen account? Je kan een account aanmaken via https://accounts.google.com/SignUp. Vervolgens is het belangrijk om de trackingcode die je van Google krijgt op je website te plaatsen. Ook zijn hier verschillende tools voor zoals Yoast plugin (https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/) voor een wordpress website. Voor e-commerce websites is een aparte code beschikbaar.

Bouncepercentage & unieke bezoekers

Na het aanmaken van een account kan je an de slag met Google Analytics, binnen Analytics zijn een aantal begrippen van belang. Je hebt als eerste inzicht in het aantal bezoekers. Dit is het aantal sessies die plaats hebben gevonden. Een sessie duurt 30 minuten. Het kan dus zijn dat een bezoeker je website 2 keer bezoekt, er worden dan 2 sessies ofwel bezoekers geregistreerd. Kijk je naar het aantal unieke bezoekers kijk je niet naar sessies maar naar het aantal personen. Pagina weergave geeft weer hoeveel verschillende pagina’s zijn bezocht, een bezoeker kan natuurlijk meerdere pagina’s van een website bekijken. Het bouncepercentage geeft weer hoeveel procent van de bezoekers de website verlaten na het bezoeken van 1 webpagina.

Meten van conversie

Voor veel organisaties draait alles om conversies. Een webshop is hierbij voor de hand liggend, een verkoop van een product. Maar ook andere acties zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of het downloaden van een brochure.

Doelen & trechters

Je kan binnen Google Analytics doelen en trechters instellen. Een doel is een webpagina die je kan instellen als eindbestemming van je bezoeker, bijvoorbeeld een bedankt pagina na een aankoop. Je kan hier dus de conversie mee meten. Een trechter is een ‘weg’ op je website die tot het doel leid. Hierbij bezoekt de gebruiker meerdere pagina’s zoals de homepage, productpagina, betaalpagina. Je kan binnen deze trechters inzien waar de bezoekers afhaken. Haken veel mensen af op je betaalpagina? Dan neem je deze pagina onder de loep. Met de trechters kan je dus de customer journey in kaart brengen met cijfers.

analytics doelen.png

Valkuilen

Arjan geeft enkele valkuilen, zoals het veranderen van een doel url. Dit zorgt ervoor dat de funnel niet meer volledig te meten is. Let er verder ook goed op dat de conversiecode is geïmplementeerd. Heb je weinig bezoekers? Let goed op het uitsluiten van intern verkeer van je eigen werknemers (Burger, 2016).

Bibliografie

Burger, A. (2016). Webinar Google Analytics. Opgehaald van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=36Zzn9K6lmY

Advertenties