Wat is A/B testen nu precies? A/B testen is geen buzzword meer binnen te marketing, veel bedrijven passen A/B testen tegenwoordig al zeer succesvol toe. Echter in het digitale tijdperk doet nog niet iedereen mee, daarom ga ik je vandaag vertellen hoe je zelf succesvol a/b testen kan toepassen.

Wat is a/b testen?

a/b/ testen houd heel simpel in dat je gaat testen welke versie beter werkt door een primaire (control) versie af te zetten tegen een tweede versie (de challenger). a/b/ testen kan je voor veel digitale middelen inzetten. Zo kan je a/b/ testen inzetten binnen e-mail marketing, AdWords advertenties en ook op je eigen website (Kolowich, 2016). Waar begin ik mee? En welke stappen moet ik nemen?

Vooraf aan de A/B test

Kies een variabele die je wil testen. Wanneer je voor het eerst A/B testen gaat uitvoeren, kies een kleine variabele om te testen. Zoals de tekst of kleur van een knop, afbeeldingen, lengte van de content (Corliss, 2011). Meer voorbeelden? Neem een kijkje op Hubspot.

Na het kiezen van variabele kies je een goal voor je a/b test. Welke metrics wil je weten, maar nog belangrijker welke metric is voor je goal het belangrijkste? Wil je een koop knop testen op je website is een metric om in de gaten te houden het aantal verkopen. Wanneer je een titel van je e-mail test is het aantal mensen dat de e-mail opent een belangrijke metric. (Dekkers, 2016).

Kies vervolgens je controler en challenger. Als controler kan je je huidige opzet gebruiken, als challenger maak je een versie hiervan waarin je de variabele die je wil testen aanpast. Bij het kiezen van het publiek zorg je dat je deze random, dus niet bedacht en gelijk selecteert. Ook de grote van de test bepaal je vooraf. Wil je een volledige 50/50 test uitvoeren richting al de gebruikers? Of kies je bijvoorbeeld voor een test waarbij je 15% versie A laat zien, 15% B en de uiteindelijke winnaar de overige 70%? De laatste optie zie je veel terug bij e-mail marketing. Vergeet niet duidelijk vast te stellen hoe significant de resultaten moet zijn, hoe significanter hoe beter (Bierman, 2016).

ab-testen
(Kolowich, 2016)

Tijdens de A/B test

Tijdens de A/B test wil je de mogelijkheid hebben om je resultaten te monitoren, platvormen die dit aanbiede zijn o.a. Google Analytics, Google Adwords, Hubspot en de meeste e-mail programma’s. Laat de test even lang lopen, kies hiervoor een periode waarin je wil testen en stop hierna beide mogelijkheden.

Hoelang ga je de A/B test uitvoeren? Kijk hiervoor naar je in het verleden behaalde resultaten. Als voorbeeld kan je een verzonden e-mail nemen, als 70% de e-mail in de eerste 24 uur opent en vervolgens slechts 3% de mail per dag opent is een juiste test periode 24 uur (Corliss, 2011).

Na de A/B test

Na de A/B test ga je kijken naar de resultaten. Vooraf aan je A/B test heb je de langrijkste metrics voor je test bepaald, bekijk de resultaten van deze metrics en kijk met name naar je belangrijkste metric. Maak je beslissing niet op gevoel, maar op statistieken, daarvoor zijn A/B testen bedoeld (Bierman, 2016). Een A/B test berekenen kan je op deze pagina van Hubspot doen.

De laatste stap is het implementeren van je test resultaten, wanneer je een titel van een e-mail hebt getest kan je deze titel of de ‘soort’ titel in de toekomst gebruiken. Op een webpagina kan je bijvoorbeeld na het testen van een koop knop de resultaten uit de test gebruiken om de koop knop te herpositioneren of van een andere tekst te voorzien.

Bibliografie

Bierman, M. (2016). infographic-website-ab-testen-nader-uitgelegd. Opgehaald van 42bis: http://www.42bis.nl/2016/02/infographic-website-ab-testen-nader-uitgelegd/

Corliss, R. (2011). 9-A-B-Tests-Mere-Marketing-Mortals-Can-Use-to-Increase-Leads. Opgehaald van hubspot: https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/25763/9-A-B-Tests-Mere-Marketing-Mortals-Can-Use-to-Increase-Leads.aspx#sm.0001ifvcrglgfev2xz11cgt9x4l6u

Dekkers, M. (2016). howto-succesvol-aan-de-slag-met-a-b-testen. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/howto-succesvol-aan-de-slag-met-a-b-testen

Kolowich, L. (2016). a-b-test-checklist. Opgehaald van hubspot: https://blog.hubspot.com/marketing/a-b-test-checklist#sm.0001ifvcrglgfev2xz11cgt9x4l6u

 

Advertenties