Online betalen is is laatste jaren in opkomst, dit relateerd aan de opkomende omzet van e-commerce. Zonder betalen is er ook geen omzet, daarom is online betalen een belangrijk onderdeel. Welke mogelijkheden zijn er? Hoe betalen we in de toekomst? In dit blog lees je hier alles over!

De mogelijkheden

GfK heeft over 2015 alle betalingen op een rijtje gezet, binnen Nederland vonden 56% van de transacties plaats via iDeal. De creditcard en de machtiging maken de top 3 af en zijn samen goed voor bijna driekwart (74%) van alles transacties (CCV, 2016). Je dient hier als verkopende partij goed op in te spelen en goed in kaart te hebben van welke betaalmogelijkheden je bezoekers gebruik maken. Niet te vergeten zijn de ontwikkelingen en het volgen hiervan zodat je bezoekers ook van nieuwe betaalmogelijkheden gebruik kunnen maken.

Betaalmethoden.png
(CCV, 2016)

iDeal
Aangezien iDeal in 56% van de gevallen gebruikt word gaan we eerst dieper in op iDeal. iDeal is een beveiligde mogelijkheid van online betalen. iDeal is tot stand gekomen door een unieke samenwerking van verschillende banken, waaronder de ABN ARMO, rabobank en destijds de Postbank. Nadat de consument op het beveiligde platvorm beland kan een keuze gemaakt worden in bank en vervolgens dient de gebruiker enkel in te loggen in de bankomgeving van de eigen bank. Dit zorgt voor veel vertrouwen tijdens de betaling.  Na het betalen zijn er geen wachtperiodes, het geld word direct afgeschreven bij de consument en bijgeschreven bij de aanbieder. Belgie heeft een vergelijkbaar systeem Bancontact Mistercash (Visser, 2015). Momenteel worden er pilots gehouden met iDin, hiermee kan je je online als persoon identificeren (CCV, 2016).

iDeal.png
(iDeal, 2016)

Creditcard
Bij creditcard reken je een product niet af, maar koop je een product op krediet. Veel gebruikte creditcards zijn Visa en Mastercard. Ook via betaling met een creditcard zijn er geen wachttijden voor de consument, wel rekenen veel aanbieder hoge kosten richting de winkelier en duurt het enkel dagen voor de winkelier de betaling ontvangt. (Visser, 2015)

Machtiging
Ook betalen via een machtiging is nog steeds populair in Nederland, met een machtiging geeft je als consument de winkelier het recht om een bedrag af te schrijven van je rekening. Dit kan je offline doen, maar ook online. Het gaat te vergelijkbaar in zijn werk als met iDeal. Bij abonnementen zie je dat de machtiging een veelvoorkomend betaalmiddel is, naast de mogelijkheid op een eenmalige machtiging af te geven kan dit ook periodiek (Rabobank, 2016).

Betalen in de toekomst

Mobiel betalen?
dat is nog maar een vraagteken. Terwijl veel mensen al gebruik maken van mobiel bankieren loopt het betalen via mobiel niet echt storm. Banken geven aan dat zij naar hun klanten luisteren, en dat er nog niet genoeg behoefte naar is om verder op in te spelen. Bij de mannen is er de meeste interesse, 10% betaald al mobiel en 39% geeft aan hierin geïnterneerd te zijn. Bij vrouwen is dit respectievelijk 8% en 20%. In de leeftijdscategorie 50-64 is de meeste interesse naar mobiel betalen (35%) (Manen, 2016).

demografie.png(Manen, 2016)

Ook de grote Tech giganten proberen een graantje mee te pikken op het gebied van mobiel betalen. Zo heeft Apple Apple Pay, Samsung heeft Samsung Pay en Google heeft Android Pay ontwikkeld. Geen van de 3 is momenteel mogelijk in Nederland, wel zijn er aanwijzingen die op een entree van Nederland wijzen (Manen, 2016).

Betalen in 2020

Trends op het gebied van betalen kunnen een aantal richtingen op gaan. Wat is er mogelijk en hoe snel kunnen betalingen worden gedaan in 2020?

Stel je voor, je ziet een reclame tijdens een bioscoopfilm of terwijl je rondloopt. Je pakt de smartphone erbij en met 1 klik bestel je het geadverteerde product. De technologie zal in 2020 zo slim zijn dat het dergelijke uitingen direct koppelt aan je smartphone. Amazon past dit online al toe in Amerika. Je creditcard gegevens zijn gekoppeld aan je account en je kunt een bestelling plaatsen door op een knop te klikken.

Ook betalen en bestellingen afronden via social media zitten in de lift. Het is nu al mogelijk om vanuit social media door te klikken naar een geadverteerd product en vervolgens kan je met enkel stappen de bestelling afronden. Hoe makkelijk is het als je dit direct binnen het social media platvorm kan afronden met een enkele klik (Hobert, 2016).

Gaat dit niet allemaal te makkelijk en is dit niet fraudegevoelig. Er word gewerkt aan verschillende identificatie mogelijkheden waardoor je je kan identificeren door middel van je stem, je vingerafdruk of door gezicht herkenning in de vorm van een selfie. Betalen doormiddel van stem en een vingerafdruk zijn eerder getest door ING, echter is hier in 2015 geen vervolg aan gegeven (ING, 2015).

Bibliografie

CCV. (2016). hoe-betalen-klanten-het-liefst-online-van-ideal-paypal-tot-creditcard. Opgehaald van CCV: https://www.ccv.nl/nieuws/overzicht/hoe-betalen-klanten-het-liefst-online-van-ideal-paypal-tot-creditcard

CCV. (2016). idin-overal-makkelijk-en-veilig-online-identificeren. Opgehaald van CCV: https://www.ccv.nl/nieuws/overzicht/idin-overal-makkelijk-en-veilig-online-identificeren

Hobert, N. (2016). betalen-in-2020-selfies-vingerafdrukken-of-stemherkenning. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/betalen-in-2020-selfies-vingerafdrukken-of-stemherkenning

iDeal. (2016). ideal-betalingen. Opgehaald van iDeal: https://www.ideal.nl/ontvangen/kerncijfers/ideal-betalingen/

ING. (2015). ing_maakt_betalen_met_stem_en-vingerafdrukherkenning_mogelijk_in_mobiel_bankieren_app. Opgehaald van ING: https://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_persberichten/2015/07/ing_maakt_betalen_met_stem_en-vingerafdrukherkenning_mogelijk_in_mobiel_bankieren_app.html

Manen, T. v. (2016). de-staat-van-mobiel-betalen-in-nederland-in-2016. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-staat-van-mobiel-betalen-in-nederland-in-2016

Rabobank. (2016). Rabobank. Opgehaald van betalen-via-incasso: https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/betalen-via-incasso/

Visser, M. (2015). Basisboek Online Marketing. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.

 

 

Advertenties