Een twitter feed met meer dan tekst en abeeldingen? Tumblr bied een uitkomst. Met de mogelijkheid om allerlei verschillende soorten content te plaatsen op een miniblog.

Je kan als gebruiker van Tumblr verschillende soorten content direct plaatsen op een blog. Tekst, foto’s, video’s, GIFs en audio kan je als gebruiker allemaal op een mini blog plaatsen. Je kan deze mini posts vervolgens ook weer herbloggen. Tumblr heeft in tegenstelling tot Twitter geen restrictie in de lengte van het bericht. Het ontbreken van deze restrictie samen met de mogelijkheid aan te plaatsen content maakt Tumblr tot een uniek social media (Whatculture, 2014).

Doelgroepen

De gebruikers die het actiefst zijn op Tumblr zijn tussen de 25 en 34 jaar oud. Kanttekening hieraan is dat deze leeftijdsgroep ook het actiefst is op social media over het algemeen (Emarketer, 2016). De leeftijdsgroep van 18 tot 24 telt de meeste gebruikers binnen het social network. Hieruit kan geconcludeerd worden dat binnen deze leeftijdsgroep de aantallen in gebruikers wel hoger zijn, maar de gebruikers minder actief zijn.

Tumblr demo.png

(Statista, 2016)

Bereik

Hoe groot is het bereik van Tumblr? Wereldwijd telt het sociale netwerk 60 miljoen gebruikers (Marketingfacts, 2016). Naar verwachting zal het totale aantal gebruikers in de US in 2016 23.2 miljoen zijn. Dit is een stijging van 10,5% vergeleken met het jaar hiervoor. Tevens zal dit naar verwachting het laatste jaar zijn waarin het aantal gebruikers met meer dan 10% stijgt (Emarketer, 2016).

Tumblr us pen.png

(Emarketer, 2016)

In Nederland telt Tumblr 300.000 gebruikers, waarvan 113.000 Tumblr dagelijks gebruiken (Marketingfacts, 2016). Dit is een afname ten opzichte van 2015, toen waren er 125.000 gebruikers dagelijks actief.

tumblr nl.png(Marketingfacts, 2016)

Advertentiemogelijkheden

Het is binnen Tumblr mogelijk om via verschillende manieren je bedrijf onder de man te brengen. Het re-bloggen van content is zeer populair, hier kan je als marketeer op in spelen door originele content te creëren en te plaatsen zodat de gebruikers deze content gaan re-bloggen. Met de mogelijkheden op de mogelijkheden kan je hier creatief mee opgaan door gebruik te maken van foto’s, video’s, tekst en GIFs. Binnen Tumblr geef je je content tags, ofwel labels. Denk goed na over welke tags je aan je blog vastplakt (Stickler, 2015).

Ook is het, net als bij veel andere social media, mogelijk om je blog te promoten. Dit is een betaalde service en je kan je content hiermee aan groter publiek tentoonstellen. Naast je bedrijfsnaam zal ‘sponsored’ verschijnen. Ook kan je naast een blogpost je gehele blog sponsoren. Je komt met deze manier tussen de aanbevolen blogs binnen het netwerk van gebruikers (Stickler, 2015).

Verkoopmogelijkheden

De inhoud van de blogs kan CTA’s bevatten, ofwel call to actions. Hiermee kan je als bedrijf je product of dienst aan de man brengen. Deze kan je via de verschillende advertentie mogelijkheden binnen Tumblr vervolgens verspreiden binnen het social netwerk (Stickler, 2015).

Bibliografie

Emarketer. (2016). Tumblr-Struggles-Grow-Its-User-Base. Opgehaald van Emerketer: https://www.emarketer.com/Article/Tumblr-Struggles-Grow-Its-User-Base/1013596

Marketingfacts. (2016). sociale-media-in-nederland-wereldwijd. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/statistieken/detail/sociale-media-in-nederland-wereldwijd

Marketingfacts. (2016). social-media-in-nederland-2016-whatsapp-overstijgt-facebook. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2016-whatsapp-overstijgt-facebook

Statista. (2016). age-distribution-of-tumblr-users-in-the-united-states. Opgehaald van Statista: https://www.statista.com/statistics/244209/age-distribution-of-tumblr-users-in-the-united-states/

Stickler, R. (2015). use-tumblr-marketing-tool. Opgehaald van Webpagefx: http://www.webpagefx.com/blog/social-media/use-tumblr-marketing-tool/

Whatculture. (2014). 10-glorious-reasons-tumblr-better-twitter. Opgehaald van Whatculture: http://whatculture.com/technology/10-glorious-reasons-tumblr-better-twitter?page=9

Advertenties