Enterprice Social media zijn de laatste jaren zeer populair. Microsoft introduceerde yammer en bedrijven als Slack zijn zeer populair. Facebook zou Facebook niet zijn als zich in deze strijd zou gaan mengen. Meer over Workplace van Facebook in deze blog!

Wat is Workplace?

Workplace is een versie van facebook die voor bedrijfscommunicatie gebruikt kan worden. Workplace staat volledig los van de consumenten versie van Facebook en hier is ook geen connectie tussen (Vries, 2015). De grootste concurrent van Facebook Yammer, is 7 jaar geleden al geïntroduceerd. Dit betekend dat Workplace een flinke achterstand heeft en hier veel aan zal moeten doen. Bij de introductie was geen integratie met andere toepassingen zoals een CRM-systeem, dit is in december 2016 veranderd met de introductie van custom integrations, waarbij IT teams deze mogelijkheid wel krijgen (Vries, 2015). Het ultieme doel van Workplace is de productiviteit en interne communicatie binnen organisaties verbeteren, versnellen en via een kanaal laten lopen.

“This isn’t about software. This is about doing business in an entirely different way.” (Zuckerberg, 2016)

Het grote voordeel dat Workplace heeft is dat de werking van het social media veel overeenkomsten heeft met Facebook. Facebook telt momenteel 1.7 miljard accounts en dit maakt het voor gebruikers van Workplace makkelijker om de dienst te integreren bij zakelijke werkzaamheden (Linssen, 2016). Als tweede grote voordeel heeft Workplace de mogelijkheid om met andere organisaties samen te werken door werkgroepen te maken. Zo kan je binnen 2 organisaties de marketing afdeling laten samenwerken. Of nog beter, binnen een organisatie de sales en marketing afdeling (Dutchcowboys, 2016).

workplace.png(Linssen, 2016)

Daartegenover staat de ervaring van concurrenten als Slack en Yammer, zij bieden vergelijkbare functies als Workplace en zijn in veel gevallen al geïntroduceerd binnen organisaties, waardoor het moeilijker is voor Workplace om bedrijven over te halen om de overstap te maken.

Een concurrent waar je niet gelijk aan denkt is Skype. Dit komt omdat binnen Workplace ook video en voice calls zijn opgenomen. Dit maakt een extra app voor zakelijke communicatie overbodig (Linssen, 2016).

workplace 2.png(Emerce, 2016)

Doelgroep

Facebook Workplace richt zich vooralsnog op grotere enterprices, het enterprice social network is nog maar kort van start gegaan, wel is duidelijk geworden tijdens de testfases dat grotere organisatie met boven de 1000 werknemers de doelgroep zijn. Royal Bank of Scotland en de Amerikaanse tak van Heineken waren de eerste bedrijven waarmee Facebook Workplace aan de slag ging (Vries, 2015).

Gebruikers

Tot begin oktober 2016 werkte Facebook met de bèta versie genaamd Facebook at work, tijdens de Beta fase werd met 1000 organisaties samengewerkt. Binnen deze 1000 organisaties zijn tijdens de beta versie met dan 100.000 groepen aangemaakt voor communicatie. Sinds de introductie in oktober zijn 10.000 nieuwe bedrijven aangesloten bij Facebook Workplace (Emerce, 2016). Onder deze nieuwe gebruikers zijn bedrijven als Starbucks (238.000 werknemers), Danone (100.000 werknemers) en booking.com (13.000 werknemers) (Lunden, 2016).

Advertentiemogelijkheden

Facebook wil het platvorm nadrukkelijk advertentievrij houden. De bedrijven die Workplace gebruiken betalen een bedrag per gebruiker per maand. Tot 1000 gebruikers is dit 3 dollar per gebruiker, boven de 1000 werknemers betalen organisaties 1 tot 2 dollar per gebruiker. Dit is uiteraard het verdienmodel van Facebook Workplace en daarom zijn advertenties niet wenselijk. Dit is tevens storend tijdens het werkproces, en zou voor weerstand kunnen zorgen indien deze mogelijkheid wel aanwezig is (Emerce, 2016). B2B marketing is dus geen optie binnen het platform.

Bibliografie

Dutchcowboys. (2016). facebook-her-introduceert-workplace. Opgehaald van Dutchcowboys: http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/facebook-her-introduceert-workplace

Emerce. (2016). facebook-at-work-heet-nu-workplace. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws/facebook-at-work-heet-nu-workplace

Emerce. (2016). facebook-kruipt-verder-richting-slack. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws/facebook-kruipt-verder-richting-slack

Linssen, J. (2016). alles-moet-weten-workplace-facebook. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/achtergrond/alles-moet-weten-workplace-facebook

Lunden, I. (2016). facebook-workplace. Opgehaald van Techcrunch: https://techcrunch.com/2016/10/10/facebook-workplace/

Vries, B. (2015). facebook-at-work-interessant-alternatief-of-too-little-too-late. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2015/11/11/facebook-at-work-interessant-alternatief-of-too-little-too-late/

Zuckerberg, M. (2016). alles-moet-weten-workplace-facebook. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/achtergrond/alles-moet-weten-workplace-facebook

Advertenties